/ 01 sep 17

Nieuwe Volvo XC60 biedt ondersteuning in gevaarlijke situaties

Geen overbodige luxe wanneer de schoolpoorten op 1 september openzwaaien en vele duizenden jongeren zich opnieuw op de weg begeven.

Superieure veiligheid

De nieuwe veiligheidssystemen bieden de bestuurder waar nodig ondersteuning of sturen automatisch bij om een mogelijke aanrijding te helpen vermijden. Volvo is ervan overtuigd dat de nieuwe XC60 dankzij deze nieuwe functies een van de veiligste wagens ter wereld wordt.

"We werken al jaren met systemen om aanrijdingen te voorkomen en we zien hoe doeltreffend die zijn. In Zweden alleen al daalde het aantal kop-staartaanrijdingen met ongeveer 45%* dankzij onze Collision Warning met automatische remfunctie. Met de XC60 willen we nu nog een stap verder gaan in het vermijden van aanrijdingen met stuurhulp en onder­steuningssystemen", zegt Malin Ekholm, Senior Director van het Volvo Cars Safety Centre.

City Safety kreeg een update in de XC60 met de toevoeging van stuurhulp, die ingeschakeld wordt wanneer automatisch remmen niet zal volstaan om een mogelijke aanrijding te voorkomen. In deze omstandigheden zal de wagen bijsturen om het voorliggende obstakel te ontwijken. City Safety helpt aanrijdingen met andere voertuigen, voetgangers en grote dieren te voorkomen. De stuurhulpfunctie is actief bij snelheden tussen 50 en 100 km/u.

Een andere nieuwe functie is Oncoming Lane Mitigation, die bestuurders helpt aanrijdingen met voertuigen in de tegenovergestelde rijrichting te voorkomen.

Het systeem waarschuwt bestuurders die onbewust van hun rijstrook afwijken. Door middel van automatische stuurhulp wordt de wagen terug naar de juiste rijstrook geleid en dus uit de weg van eventuele voertuigen uit de tegenovergestelde richting. Dit systeem is actief bij snelheden tussen 60 en 140 km/u.

"Deze drie nieuwe functies zijn een volgende stap in de ontwikkeling naar volledig zelfrijdende wagens", volgens Malin Ekholm.

Het optionele Blind Spot Information System van Volvo Cars, dat bestuurders wijst op de aanwezigheid van voertuigen in hun dode hoek, kreeg een update en omvat nu stuurhulp om mogelijke aanrijdingen met voertuigen in een dode hoek te vermijden door de wagen terug te sturen naar de eigen rijstrook en dus weg van het gevaar.

"De nieuwe XC60 bevat alle voordelen van de veiligheidstechnologie die we hebben geïntroduceerd in de grotere 90-modellen. Dat kadert in onze strategische aanpak om automatische veiligheidssystemen te ontwikkelen op basis van reële situaties in het dagdagelijkse verkeer. We streven ernaar dat tegen 2020 niemand nog sterft of ernstig gewond raakt in een nieuwe Volvo," voegde Malin Ekholm daar nog aan toe.

Groep Automobilia wenst iedereen een veilige eerste schooldag toe!