/ 12 apr 16

Volvo XC90 T8 Twin Engine laat concurrentie achter zich met 49 g CO2/km

  • De XC90 T8 Twin Engine is de krachtigste en schoonste SUV ter wereld
  • 49 g CO2/km, een gecombineerd vermogen van 407 pk*, 640 Nm, slechts 2,1 l/100 km en 43 km op elektriciteit alleen
  • De nieuwe Volvo XC90 T8 Twin Engine is de enige SUV met 7 zitplaatsen, uitgerust met een benzinemotor, die 100 % fiscaal aftrekbaar is op de Belgische markt.

De krachtigste en milieuvriendelijkste SUV

De XC90 T8 Twin Engine overtreft alle verwachtingen met een compromisloze combinatie van vermogen, een laag verbruik en absolute topprestaties qua uitstoot. En dat alles in een luxe-SUV met zeven zitplaatsen.

 

Deze cijfers zijn nog beter dan eerst aangekondigd dankzij de voortdurende innovatiecyclus bij de Zweedse onderneming. Dankzij deze verfijning zakt de uitstoot nog met 10 g/km, wat een brandstofverbruik oplevert van slechts 2,1 l/100 km, plus een groter vermogen. Hierdoor is de XC90 T8 Twin Engine zonder meer de leider in dit segment, met een uitzonderlijke combinatie van pure kracht, een laag verbruik en een beperkte uitstoot.

 

“We hebben hard gewerkt om beter te doen dan de concurrentie, zodat we onze klanten de ultieme combinatie kunnen bieden van topprestaties en een laag verbruik. Dankzij onze Twin Engine-technologie kunnen we onze reputatie als ontwikkelaars van zuinige aandrijvingen verder uitbouwen op een volledig nieuwe manier. Met onze nieuwe, schaalbare productarchitectuur en onze viercilindermotoren van wereldklasse zijn we toonaangevend, zoveel is duidelijk", zegt dr. Peter Mertens, Senior Vice President Research & Development bij Volvo Car Group.

 

Geen enkele andere SUV in deze klasse beschikt over een zuiver elektrische actieradius van 43 km, een acceleratie van 0-100 km/h in 5,6 seconden en een gecombineerd vermogen van 407 pk, en dat alles in een wagen met zeven zitplaatsen.

 

De XC90 T8 Twin Engine zal later dit voorjaar verkrijgbaar zijn bij de Volvo-verdelers.

 

 

Noot voor de redactie:

Alle cijfers zijn gebaseerd op de NEDC-testcyclus voor hybrides.

 

* 320 pk + 87 pk en 400 + 240 Nm gecombineerd 407 pk en 640 Nm.

 

Een rijmodus voor elke behoefte

De XC90 T8 Twin Engine gaat van 0 naar 100 km/u in 5,6 seconden en biedt al het rijplezier dat klanten van een Volvo-SUV verwachten. De XC90 T8 heeft echter nog veel meer in huis dankzij vijf verschillende rijmodi met een waaier aan instellingen voor betere prestaties en minder verbruik. Via het scrollwieltje op de middenconsole of een touchscreen op het dashboard kunnen bestuurders kiezen uit:

 

Hybride-modus: Dit is de standaardmodus voor dagelijks gebruik, waarbij de auto voor een optimaal brandstofverbruik automatisch schakelt tussen de viercilinder 2.0 Drive-E-motor en de elektromotor.

 

Zuiver elektrische modus: Als de krachtige accu volledig opgeladen is, zorgt hij in deze modus als enige energiebron voor de aandrijving van de elektromotor op de achteras. De XC90 T8 kan meer dan 40 km zuiver elektrisch rijden, wat voor velen onder ons volstaat voor een gemiddelde dag. En dankzij het regeneratieve remsysteem is deze modus uiterst efficiënt in stadsverkeer, waar veel wordt geremd. Als meer vermogen nodig is, dan wordt de Drive-E-verbrandingsmotor automatisch ingeschakeld.

 

Power-modus: In deze modus worden de prestaties van de verbrandingsmotor gecombineerd met die van de elektrische motor. Bij het starten biedt de SUV de superieure respons en onmiddellijke koppelcurve van de elektrische motor, terwijl de verbrandingsmotor op toerental komt. Deze combinatie biedt meer koppel bij lage toerentallen, vergelijkbaar met dat van een motor met grote cilinderinhoud, zoals de V8.

 

AWD-modus: Deze modus biedt vierwielaandrijving op verzoek. Het voordeel van deze modus is dat de bestuurder vierwielaandrijving kan gebruiken wanneer nodig, of energie kan sparen voor later.

 

Save-modus: Als de accu opgeladen is, kan de bestuurder in deze modus het accuniveau 'bevriezen' en opslaan voor later gebruik met de zuiver elektrische modus. Als de accu bijna leeg is, kan de bestuurder de verbrandingsmotor gebruiken om de accu op te laden tot een bepaald niveau, voor later gebruik met de zuiver elektrische modus.